Rycerz, święty, władca – typy bohaterów charakterystycznych dla literatury redniowiecznej
Literatura redniowieczna była najczęciej anonimowa. Nazwisko twórcy było w zasadzie nieistotne, ważna była wartoć dzieła i jego użytecznoć w służbie człowieka, w kształtowaniu jego moralnej i religijnej postawy.
IDEALNY RYCERZ to człowiek, dla którego najważniejsze wartoci stanowiš: miłoć ojczyzny, wiara katolicka oraz posłuszeństwo i wiernoć wobec władcy. W walce kieruje się honorem, jest odważny i mężny, wierny w przyjani i miłoci. Celem jego życia jest walka w obronie chrzecijaństwa, realizowanie w trakcie częstych w okresie redniowiecza wypraw krzyżowych.
Takim idealnym rycerzem był ROLAND. Syntezę jego rycerskich cnót ukazuje scena mierci bohatera, w której Roland za swe ziemskie czyny uzyskuje wiecznš sławę i nagrodę w niebie. Majšc wiadomoć zbliżajšcego się zgonu, bohater na miejsce swojej mierci wybiera wzgórze (aluzja do Golgoty, na której ukrzyżowany został Chrystus) i gromadził wokół siebie atrybuty swojego stanu (miecz i róg). W swojej ostatniej spowiedzi przywołuje wartoci nadajšce sens jego życiu: wiarę, ojczyznę, wiernoć wobec króla, przywišzanie do rodu. Po akcie zgonu (przypominajšcym mierć Chrystusa) aniołowie zabierajš duszę bohatera do nieba. W scenie mierci Roland urasta do symbolu wojownika – męczennika, więtego, ginšcego za wiarę.
IDEALNY WŁADCA, którego przykładem jest w poemacie „Pień o Rolandzie” postać Karola Wielkiego, posiada wszystkie cechy doskonałego rycerza. Będšc zwierzchnikiem państwa, wykazuje ponadto troskę o swoich poddanych, jest mężnym i odważnym dowódcš wojskowym, walczšcym w obronie wolnoci narodu i bronišcym chrzecijańskiej wiary. Idealny panujšcy, którego władza pochodzi od Boga, pełni na ziemi funkcję namiestnika Stwórcy i kierujšc się rozwagš, honorem, męstwem i mšdrociš, realizuje w wiecie Boskie przykazania.
WIĘTY. Najsłynniejszy wzorzec ascety przynosi bohater „Legendy o w. Aleksym”. Jest on pochodzenia ksišżęcego i rzymskiego. W dzieciństwie był bardzo religijny. Gdy dorósł, pojšł za żonę kobietę, bo taka była wola jego ojca. Jednak w noc polubnš za zgodš małżonki, jako dorosły człowiek, z całš wiadomociš odrzucił dobra doczesne, rozdawszy wszystko biednym, przybrał postać żebraka – ascety i opucił dom rodzinny. Skazał się dobrowolnie na poniżenie i cierpienie, umartwiał ciało, umacniał ducha. Żył w biedzie, całe dnie powięcajšc modlitwie. Wylewano na niego pomyje, jednak on znosił wszelkie upokorzenia. Gdy jego pobożnoć nabiera rozgłosu, ucieka z miejsca pobytu aby, jak przystało na człowieka prawdziwie oddanemu jedynie Bogu, żyć w skromnoci i zapomnieniu. Po 17 latach wraca do ojcowskiego domu i nie rozpoznany przez nikogo pędzi życie żebraka. Umarł pod schodami własnego domu, gdzie cierpiał poniżany, nie rozpoznany przez własnš rodzinę. Przed mierciš spisuje historię swojego życia. Nagrodš za jego więty, męczeński żywot było natychmiastowe wzięcie duszy Aleksego do nieba. Po mierci znaczonymi cudami zostaje rozpoznany i kanonizowany. Jego martwe ciało stało się relikwiš i miało moc uzdrawiajšcš.
Aleksy jest przykładem ascety, człowieka, który dobrowolnie rezygnuje z życiowych przyjemnoci, prowadzi życie w surowej dyscyplinie wewnętrznej i zewnętrznej. Asceza była jednš z dróg propagowanš przez Kociół, prowadzšcš ku Bożej chwale i zbawieniu. Treć i kierunek życia ascety zależy od wyznawanej ideologii.
WZORCE PARENETYCZNE
1.1.3 ASCETA
– żyje w ubóstwie
– przyjmuje pogardę i cierpienie z pokorš
– ucieka od sławy, rozgłosu
– modli się do Boga
– umartwia swojš duszę i ciało
– anonimowoć
pokora
w. ALEKSY
Rozdał swój majštek i ruszył na wędrówkę po wiecie. Cały czas spędzał na modlitwie, żebrał, inni ludzie go nie obchodzili. Chodziło mu o całkowitš anonimowoć. Chciał aby nikt go nie znał i mógł całkowicie powięcić się Bogu. Został uznany za więtego (Maryja zeszła z ołtarza i kazała klucznikowi wpucić go do kocioła). Ponownie wyrzekł się sławy i powrócił do rodzinnego miasta i zamieszkał na schodach własnego domu. Po jego mierci wszystkie dzwony w Rzymie zabiły.
WIĘTY
w. FRANCISZEK
W Asyżu założył zakon franciszkanów. Rozdał swój majštek. Wędrował po kraju wygłaszajšc kazania, które nawoływały do miłoci do bliniego.
RYCERZ REDNIOWIECZNY
– bogobojny
– odważny
– zawsze dotrzymywać słowa
– dbać o honor i sławę
– patriota
– uwielbienie Boga i powięcenie dla obrony wiary
– wzorzec dydaktyczny
– zyskiwał władzę, stawał się godnym szacunku
– propagował postawę wygodnš kociołowi
– kociół akceptował rycerzy, bowiem w nich upatrywał szerzenie chrzecijaństwa
WŁADCA DOSKONAŁY
– troszczy się o kraj i o poddanych
– dobry rycerz
– dobry chrzecijanin (miłosierny)
– sprawiedliwy i wyrozumiały
– bronił granic
– szybkoć podejmowania trudnych decyzji
– dobro ogółu przedkłada nad dobro własne
PRZYCZYNY WYKREOWANIA TAKICH WZORCÓW OSOBOWYCH
– kociół zyskiwał władzę i wzbogacał się (bogaci ludzie chcšc zostać ascetami często oddawali swój majštek kociołowi)
– życie doczesne jest chwilowym, krótkim etapem życia ducha,-upokorzenie szło w parze ze zbawieniem
Oceń