Tragedia antyczna a dramat szekspirowski

Chodzi głównie o zasady działania fatum, z czego wypływa, niż o samą budowę

Tragedia antyczna:

-FATUM, czyli bohaterowie tragedii są uwikłani w konflikt miedzy własnymi racjami a siłami wyższymi: losem, prawami historii, interesem społecznym, normami moralnymi, itp. O ich losie decyduje przeznaczenie

-KONFLIKT TRAGICZNY- konflikt racji (miłość i posłuszeństwo prawom boskim kolidują z racją stanu). Konflikt tragiczny polega na istnieniu przeciwstawnych, równorzędnych racji

-IRONIĘ TRAGICZNĄ – losy bohatera układają się tak, że popełnia on nieszczęśliwe zbłądzenie (Arystoteles). Bohater nie wie, że popełnia zbrodnię, lub czyn niegodny. Takie przeciwieństwo między samoświadomością bohatera a jego rzeczywistą sytuacją nazywamy właśnie ironię tragiczną.

-TRAGIZM – kategoria estetyczna. Wywołuje tę jakość szczególny sposób konstrukcji losów bohaterów, usytuowanych w konflikcie tragicznym. Bohater niezależnie od siły charakteru, szlachetnych intencji, sprowadza na siebie zgubę, śmierć lub klęskę swoich idei.

-BUDOWANIE TRWOGI -poprzez konflikt tragiczny i ironię tragiczną. Trwogę bowiem budzi tylko nieszczęście człowieka, który jest do nas podobny.

-POSTACIE są symbolami pewnych postaw, idei. Kreon to racja stanu, Antygona to religia i miłość do brata Starcie uczucia , rozumu i siły wyższej z wolnością człowieka (Antygona). Każda postać tragedii antycznej cierpi (Kreon, Antygona, Hajmon – syn Kreona i narzeczony Antygony).

(na podstawie tekstu :”Rozwój tragedii antycznej. Jej cechy i funkcje”, niestety nie znam nazwiska autora.)

Dramat szekspirowski:

-Jego twórczość odchodzi od klasycznych założeń dramatu

-brak jedności akcji, miejsca i czasu

-wielowątkowość

-BRAK FATUM – ludzkie namiętności, człowiek decyduje sam o sobie, jest targany sprzecznymi myślami i uczuciami

-silna psychologizacja postaci

-zachwianie decorum (dopasowania odpowiedniego języka do odpowiedniej treści)

-indywidualizacja języka

-elementy ludowe i fantastyczne

-wiele punktów kulminacyjnych (w Antyku był tylko jeden wieńczący cały dramat)

-stopniowanie napięcia

-wprowadzenie rozbudowanej scenografii (w Antyku były dopiero zaczątki)

-didaskalia (teksty poboczne – nowość)

-podział na akty i sceny

-ograniczenie roli chóru

-pojawienie się (!) kobiet jako aktorek (w końcu 🙂 )

-grano bez masek i koturnów, wprowadził także NISKICH aktorów

-przemieszane kategorie estetyczne, np. tragizm z liryzmem

-bohaterów cechował swoisty apsychologizm (zmienność i łatwość poddawania się skrajnie emocjonalnym stanom – od miłości do nienawiści, od wierności do zdrady)

-współbieżność losów ludzkich i historii.

-wprowadzenie zjawisk atmosferycznych (burze, chmury, wiatry i błyskawice)

-konstrukcja jego sztuk jest utrzymana w stylu tzw. dramatu elżbietańskiego

Oceń

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NAJNOWSZE

dsa

Back to top