Renesans a Barok – kontrast
1. Sytuacja polityczna
Renesans – „złoty wiek”
– długotrwała koniunktura ekonomiczna stwarzała solidne i trwałe podstawy dobrobytu i stabilizacji
– zapewnienie bogatej szlachcie nie tylko rosnących dochodów, ale i czegoś więcej: poczucie bezpieczeństwa i niezmienności porządku świata
– ułatwienie szlachcie, zwłaszcza zamożnej, aktywności kulturalnej, zdobywania wykształcenia, udziału w polityce i w życiu społecznym
Barok
– osłabienie państwa za panowania dynastii Wettingów i stworzenie nieustannej sytuacji zagrożenia niepodległości
– wzmocnienie pozycji rywalizujących ze sobą rodów magnackich, których działalność wymykała się spod kontroli
– sejm nie może pełnić funkcji regulatora konfliktów sił, gdyż jego działalność paraliżowała zasada liberum veto
2. Prądy filozoficzne
Renesans
– humanizm – zainteresowanie człowiekiem i zaakcentowanie możliwości jego rozumu
– reformacja – dążenie do wprowadzenia reform w kościele katolickim w zakresie doktryny kultu, organizacji i obyczajów, rozłam w chrześcijaństwie, utworzenie nowych wyznań
Barok
– kontrreformacja – prąd przeciw reformacji, ustalenie przez sobór trydencki ( 1545-1563 ), co należy uznać za katolickie w dziedzinie nauki, dyscypliny i zwyczajów kościelnych
3. Sztuka
Renesans
– zamiłowanie do harmonii, spokoju, statyczności, jasności konstrukcji, osiąganie piękna poprzez zastosowanie określonych miar i proporcji, wzorowanie się na antyku
– tematyka i motywy mitologiczne współistniały z chrześcijańskimi
– bogata ornamentyka nie zaciemnia klarowności bryły
– zainteresowanie wybitną jednostką ludzką, jej indywidualnymi cechami ( psychologiczny portret ), zasada złotego środka
– laicyzacja sztuki
– odkrycie światłocienia, perspektywa
Barok
– zamiłowanie do wyjaskrawiania kontrastów efektów świetlnych, ekspresywnych gestów (rozpacz, ból, gniew, ekstaza)
– w krajach katolickich dominowała tematyka religijna: mistyczno – symboliczna
– bardzo bogate dekoracje, sztuczność, przepych
– sztuka na usługach kościoła, mnożenie się budowli sakralnych w typie tzw. baroku jezuickiego, dążenie do ukazania potęgi i nieograniczonej wielkości misterium
porównanie rzeźb Dawida – Michał Anioł a Bernini
3. Język
Renesans
– poeci świetnie znają łacinę, ale piszą pięknie po polsku
– język prosty, jasny, zrozumiały, płynny
– ogromna popularność Cycerona, ćwiczenie sztuki przemawiania
Barok
– język makaroniczny: wtrącanie wyrazów łacińskich do polskich zdań, spolszczanie tych wyrazów przez nadanie im polskich końcówek
– panegiryk – utwór dopracowany dokładnie pod względem stylu, ale cechujący się pustką myśli
4. Szkolnictwo, nauka
Renesans
– rozwój mecenatu królewskiego i magnackiego
– rola Akademii Krakowskiej
– rozwój nauki ( astronomia – M. Kopernik, medycyna – Miechowita, Struś )
Barok
– zakony jezuickie o nowych metodach nauczania, które rychło odbiły się na literaturze poddanej rozmaitym ograniczeniom
– cenzura: umieszczanie nieprawomyślnych ( wg. kościoła ) dzieł na indeksie, między innymi dzieł Kopernika
– program szkół nie miał na celu zaspokojenia głodu wiedzy, ale wyuczenie wygłaszania mów i pisania wierszy na okolicznościowe przyjęcia
5. Koncepcja człowieka i obywatela
Renesans
– człowiek jednostką wybitną, której nie może pokonać fortuna, ponieważ posiada cnotę
– człowiek nie powinien się poddawać ani zbytniej radości w chwili powodzeń życiowych, ani rozpaczy, kiedy go los doświadcza „nic wiecznego na świecie, radość z troską się plecie”
– ideał szlachectwa opartego nie na herbach i zasługach przodków, ale na cnocie i stosunku człowieka do dobra ogółu
Barok
– człowiek tragiczny, świadomy swojej nieświadomości, rozdarty wewnętrznie, żyjący w ciągłym konflikcie między duszą, a ciałem „cóż będą czynić w tak straszliwym boju, wątły niebaczny rozdwojony w sobie”
– na podstawie twórczości J. Ch. Paska – sarmata obywatelem chciwym, przywiązanym do swojego, o zaściankowych poglądach, bez gotowości poświęcenia się dla dobra ojczyzny
6. Życie
Renesans
– człowiek może osiągną ziemską arkadię – żyjąc na wsi ( życie spokojne i dostatnie, możność zachowania niezależności osobistej, źródło wartości moralnych )
– antyczne koncepcje filozoficzne
epikureiczne dążenia do szczęścia i zasada carpe diem „dziś bądź wesół, dziś użyj biesiady”
zasada złotego środka jako pomoc w uniknięciu tragedii i rozczarowań
Barok
– życie jako nieustająca walka o własne ocalenie
– świadomość przemijania „jako wiatr dni żywota”
– „vanitas vanitatum at omni vanitas” – dominującym światopoglądem
7. Śmierć
Renesans
– śmierć rozwiązuje los człowieka, przenosi go z ziemi do wiecznej arkadii
– cnota może uwolnić człowieka od grozy śmierci „śmierć nie straszna, gdzie panuje cnota”
Barok
– człowiek nie wyraża zgody na jej przyjście, czuje lęk, strach
– powrót do średniowiecznej wizji śmierci: trup z kosą
8. Życie wieczne
Renesans
– łatwo osiągalne, chrześcijańsko- antyczne wyobrażenie raju
– spełnienie obywatelskich powinności bramą do raju „jeśli komu droga otwarta do nieba, to tym, co służą ojczyźnie”
– tren X nawiązaniem do różnych wizji życia
Barok
– życie wieczne bardzo trudne do osiągnięcia
– śmierć wg. Grabowskiego jest początkiem prawdziwego żywota „w niej rozkosz mojego żywota”
9. Bóg
Renesans
– Stwórca, przed którym człowiek nie powinien czuć lęku, ale ufnie oddawać się jego wyrokom
– Bóg jako hojny i wszechobecny dawca niezmierzonych dóbr „którym nie masz miary”
– pochwała Pana poprzez zachwyt nad harmonią i doskonałością świata
Barok
– Bóg jako partner dialogu – niepoznawalny i niewyobrażony jest świętą tajemnicą
– Bóg organizatorem ładu społecznego „Bóg każdemu wiek i stan wyrokiem swym znaczy, A jak on zaordynuje, nie będzie inaczej!”
– dobroć Boga, czyli dar wolnej woli jest źródłem kłopotów człowieka, ponieważ trudno mu wybierać, co jest dobre, a co złe”
10. Miłość
Renesans
– miłość pozwala realizować społeczeństwo, źródło radości
Barok
– miłość cielesna, ziemska jest potępiona
– analogia między Erosem i śmiercią – Kupido i Thantos często zabawiają się wspólnie, pierwszy złotymi grotami rozpala pożądanie, drugi ołowianymi strzałami śmierci odziera z pozorów istotę rzeczy
Oceń