Troska o losy ojczyzny w romantyzmie i pozytywizmie
I. Sytuacja Polaków pod zaborami i próby zniesienia zależności.
1. Powstania zbrojne
2. Praca organiczna sposobem walki z rusyfikacją i germanizacją w drugiej połowie XIX w.
II. Walka zbrojna jedyną drogą osiągnięcia niepodległości zdaniem twórców romantycznych
1. Propagowanie wzorów bohaterów
a) dobro ojczyzny ponad wszystko – poświęcenie dla dobra kraju
– „Konrad Wallanrod” A. Mickiewicza – „Szczęścia w domu nie znalazł, bo go nie było w ojczyźnie”, „Jesteś
wdową po wielkim człowieku, który dla dobra ojczyzny wyrzekł się nawet ciebie”
– walka czynna dla dobra ojczyzny w „Panu Tadeuszu” A. Mickiewicza (Tadeusz, Jacek Soplica)
b) rozpowszechnianie wzoru wychowania młodzierzy („Do Matki Polki” – A. Mickiewicz)
– obowiązek wychowania dzieci na bój bez chwały, na śmierć dla ojczyzny, na cierpienia, na niewolę
c) wezwanie do walki o niepodległość w twórczości Słowackiego
– „Hymn”
– „Kulik” – wezwanie panów do włączenia się w walkę za ojczyznę
– „Testament mój” – „Lecz zaklinam, niech żywi nie tracą nadzieji i przed narodem niosą oświaty kaganiec,
a kiedy trzeba na śmierć idą po kolei, jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec”
c) wizja Polski projektowanej
– kraj zjednoczony – „posąg z jednej bryły” („Testament mój” – J. Słowacki”)
– zboda narodowa – scena z polonezem („Pan Tadeusz” – A. Mickiewicz)
d) pochwała patriotów (młodzierzy godującej się do walki) – „Dziady” cz. III
– towarzystwo przy drzwiach – troska o kraj („Nasz naród jak lawa, z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,
lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi, więc plwajmy na tę skorupę i stąpmy do głębi”)
– Bal u senatora – bunt młodzierzy, chęć walki, Justyn Pol chce zabić cara („Zemsta, zemsta za wroga, z Bogiem
lub nawet mimo Boga”)
– scena więzienna – wzajemna pomoc niewinnie uwięzionych, poświęcenie Tomasza (przyjmuje winy na siebie)
2. Krytyka arystokracji polskiej
a) kosmopolityzm i brak zainteresowania sprawami kraju
– „O Litwie wiem dalibóg mniej niż o Chinach” („Dziady” cz. III)
– postawa Hrabiego Horeszki w „Panu Tadeuszu”
b) brak zgody narodowej wśród polityków emigracyjnych – „Plwają na siebie i żrą jedni drugich” (Epilog „Pana
Tadeusza”)
c) krytyka przywódców powstania listopadowego w „Kordianie” J. Słowackiego
– nieudolni (Skrzynecki), starzy (Niemcewicz, Chłopicki), zdrajcy (Krukowiecki), brak jednoznacznych poglądów
politycznych (Lelewel)
– umiarkowani:
> nie chcą zabić cara („olbrzymy spadli ze szczudeł – to karły”)
> nie chcą angażować chłopów do powstania („Pijcie wino! idźcie spać! My weźmiemy win puchary, by je w
szklany sztylet zlać”)
d) krytyka Polaków w „Grobie Agamemnona” J. Słowackiego
– niepełne zaangażowanie się w walkę, walka połowiczna
– przekupstwo Polaków – „Polsko ciebie błyskotkami łudzą, pawiem narodów byłaś i papugą, a teraz jesteś
służebnicą cudzą”
3. Miejsce Polski wśród innych narodów
a) mesjanizm Polski – posłannictwo narodu polskiego (misja do spełnienia – wyzwolić wszystkie narody)
– widzenie ks. Piotra („Dziady” cz. III)
– prolog „Kordiana”
b) cierpienie Polski zbawi wszystkie zniewolone narody
III. Praca jako najskuteczniejsza i najmniej krwawa droga utrzymania świadomości narodowej i odzyskania
niepodległości hasłem sztandarowym polskich pozytywistów
1. Wzmocnienie polskiego społeczeństwa celem pracy organicznej
a) „Nad Niemnem” E. Orzeszkowej
– Witold – nowy typ gospodarowania (nowoczesne wykształcenie)
– Justyna – „Brak pracy był mi od dawna trucizną i wstydem”
b) „Lalka” B. Prusa – rozwój handlu przez Wokulskiego (dążenie do wzmocnienia polskiej gospodarki)
2. Praca u podstaw – nauczanie ludzi z najniższych klas społeczeństwa
a) „A…B…C…” E. Orzeszkowej – działalność Joanny Lipskiej
b) nauczanie biednych dzieci wiejskich – Andrzejowa („Nad Niemnem”)
c) „Lalka”
– prezesowa – szkółki, ochronki
– Wokulski – pomaga Magdalenie i Wysockiemu
3. Krytyka pasożytniczego trubu życia arystokracji
a) „Nad Niemnem” – Różyc, Darzecki
b) „Lalka”
– Krzeszewscy, Łęccy
– „Jest to parę tysięcy ludzi, którzy wysysają cały kraj, topią pieniądze za granicą, przywożą z tamtąd najgorsze
nałogi, zarażają nimi klasy średnie […] i sami giną bez ratumku ekonomicznie, fizjologicznie i moralnie”
Oceń