Faust – dramatem w poszukiwaniu sensu życia

Kim był Faust?
Średniowieczny, stary alchemik – doktor Faust – całe życie spędził na poszukiwaniu prawdy, posiadł całą wiedzę książkową, lecz nie dało mu to prawdziwej znajomości świata, nie poznał żadnej tajemnicy życia, definicji dobra, zła ani sensu istnienia. Ów rozgoryczony i rozczarowany płytkością nauki człowiek jest tytułowym bohaterem dramatu Goethego. Poeta daje bohaterowi szansę poszukiwania prawdy. Oto w „Prologu w niebie” Bóg pozwala Szatanowi by spróbował użyć swoich sztuczek wobec Fausta. Jest to rodzaj zakładu między Bogiem a Mefistofelesem: czy uda się doprowadzić duszę starca do upadku. Diabeł zjawia się przed uczonym w chwili wielkiego rozgoryczenia i niechęci wobec świata. Obdarza go młodością i możliwościami podróżowania w czasie i przestrzeni. Faust odmłodzony i wiecznie aktywny przemierza wielki świat, obserwuje sztukę, religie, architekturę starożytnych, włączony jest w wielkie sprawy globu. Lecz przeżywa także małe ludzkie sprawy – miłość do Gretchen, którą uwodzi a efektem tego jest dziecko. W chwili paniki Gretchen topi swoje maleństwo a potem nie chce uciec przed egzekucją. Faust założył się z szatanem, iż nigdy nie powie słów: chwilo, trwaj – gdyż wiecznie będzie działał, wciąż będzie dążył w swoich poszukiwaniach. Nadchodzi jednak chwila, gdy Faust wypowiada te słowa, lecz ratuje go przed piekłem chór aniołów – w nagrodę za ciągłą życiową aktywność.

Czym jest faustyzm i motyw faustowski?

Istota pojęcia tkwi w tym, że Goethe podjął w swym dziele problem ogólnoludzki, wybiegający poza ramy XIX wieku. Uznany i głośny w romantyzmie Faust nie przeminął, późniejsze epoki powracały do problemu starego doktora alchemii: pragnienia prawdziwej wiedzy, poznania prawd niedostępnych zwykłym śmiertelnikom: odpowiedzi na pytania o sens życia i o definicję śmierci, o to czym są dobro i zło, miłość, a także pragnienie wiecznej młodości, bycia kimś innym. Powraca także pomysł pertraktowania z siłami szatańskimi. Zespół powyższych motywów nazywamy właśnie faustyzmem, a rozpoznajemy go w wielu dziełach romantycznych i późniejszych, nie tylko zresztą w literaturze, bo także w operze, malarstwie i w filmie.

Oceń

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NAJNOWSZE

dsa

Back to top