Oświecenie a romantyzm – kontrast
1. Nazwy epok i ich znaczenie – kontrast
Oświecenie – wiek filozofów, wiek rozumu, wg. Kanta „wyjście człowieka z niepełnoletności, w którą popadł z własnej winy, a niepełnoletność to niezdolność do posługiwania się własnym rozumem bez obcego kierowania”
główne hasło – sapere aude ( miej odwagę posługiwania się własnym rozumem )
Romantyzm – wywodzi się z przymiotnika określającego coś nieprawdopodobnego, niepodobnego do rzeczywistości, takiego jak w romansach, niezwykłego, pięknego, oddziałującego na wyobraźnię wg. W. Hugo
– definicja romantyzmu zawiera się w jego nieokreśloności
2. Sztuka
Oświecenie
– doświadczenie wolą wszystko, co jest proste i harmonijne ‘dobrze ubity, porządnie i regularnie drzewami zasadzony gościniec, z którego zbaczać nie wolno”
– pierwsze miejsce zajmują wzory – poszukuje prawidłowości, ładu, spokoju
– w architekturze wpływ budowli rzymskich i greckich, centralny plan budowy ( portyki, fronty, łuki ), stosowanie klasycznych porządków architektury i detali
– w rzeźbie tematyka mitologiczna, alegoryczna – dążenie do idealizacji i wirtuozerii
– dominacja formy nad walorem, doskonałość rysunku
– przenoszenie sztuki nad naturę
– gust nabywany wychowaniem
Romantyzm
– „kręta ścieżka, albo raczej podróż, wśród której jak się komu bliżej zdaje, wolno zbaczać, albo też nasycać się widokami natury i swobodnie płoty przeskakiwać”
– odstąpienie od wszelkich przepisów; natchnienie pierwsze ma miejsce
– odznacza się swoistym nieładem, poczuciem tragicznego rozdarcia i niepokojem
– żywi upodobanie do tego, co irracjonalne, fantastyczne, gloryfikuje wyobraźnię, geniusz, szaleństwo
– romantycy szukają inspiracji w kręgu tzw. wiedzy tajemnej, fascynowali się kulturą
orientalną
– w sztukach plastycznych występuje nastrojowość, zainteresowanie przyrodą, dynamika kompozycji, bogactwo kolorytu, efektów świetlnych, silna ekspresja, efekty grozy
– sztuka powinna być wzorowana na naturze
– zaszczepiona w sercu każdego, każdy ją czuje
3. Metody poznawania świata
Oświecenie
za pomocą rozumu = racjonalizm ( natio – rozum )
wyznawcy: Spinoza, Newton
– poznawanie rozumowe pozwala odróżnić prawdę od fałszu
– twórcą racjonalizmu był Kartezjusz („Rozprawy o metodzie”), zwolennik systematycznego, rozumowego ładu w dochodzeniu prawdy, odrzuca wszelkie uprzedzenia i przesądy
za pomocą doświadczenia = empiryzm
wyznawca – F. Bacon
– odrzucenie wszystkiego, co się nie da potwierdzić praktycznie
za pomocą zmysłów = sensualizm
wyznawca – J. Roch
– wprowadzenie pojęcia tabula rasa ( łac. czysta kartka ) określającego umysł dziecka,
pozbawiony jakichkolwiek wrodzonych idei oraz zasad, a kształtowany dopiero przez
doświadczenie i edukację
świat może poznawać każdy, kto chce
Romantyzm
– komunikacja pomiędzy idealną stroną ducha oraz uduchowionym wszechświatem a człowiekiem odbywa się za pomocą: niezwykłych zjawisk natury, snów, objawień, przeczuć
– właściwości poznawcze to: intuicja, wiara, czucie ( „oko i ucho duszy” )
– wg. romantyków rozum i zmysły nie są w stanie wyjaśnić tzw. tajemnicy wnętrza wszechrzeczy, w tym także duchowego życia człowieka, obraz świata na nich zbudowany dotyczy jedynie zewnętrznej powłoki zjawisk, nie ukazuje natomiast ich wewnętrznej istoty. Jest prawdą martwą, bezużyteczną w ludzkim życiu i działaniu
– irracjonalizm ( przeciwny racjonalizmowi ) oparty na ludowej wierze w istnienie sił tajemnych i możliwości ich poznania przez czary, wróżby
– bezpośredni kontakt z zakrytym światem mają tylko: nieskażony przez cywilizacją lud
( Dziady II ) oraz wybitne jednostki, zwłaszcza poeci ( Dziady III, Nie-boska komedia )
4. Typ bohatera
Oświecenie
– obywatel, człowiek publiczny odchodzący od zaściankowych poglądów i dążący do wprowadzenia reform, które ulepszą kraj
– człowiek powinien uczyć się na cudzym doświadczeniu, a nie na własnych błędach
– ojciec dba o wychowanie dzieci, chce aby były dobrymi patriotami
– bohater negatywny: sarmata, pijak, konserwatysta, materialista
– bohater znany, przedstawiony czytelnikowi, mający łatwy do określenia charakter, o łatwym do przewidzenia zachowaniu
Romantyzm
– bohater tajemniczy, nie znamy dokładnie jego życiorysu „umarł – nie doszedł nikt po jego zgonie, jak się nazywał, w której świata stronie jego ojczyzna”
– skłócony ze światem indywidualista
– samotnik z wyboru, zamknięty sam w sobie
– przeżywa nieszczęśliwą miłość
– krytykuje ludzi rozumnych, lgnie do dzieci, wariatów, szaleńców, zabójców ( Werter )
5. Wpływ sytuacji politycznej państwa na cele literatury
Oświecenie
– dramatyczny okres dla kraju – wynik osłabienia państwa za czasów Wettingów
– zachwianie równowagi między myśleniem kategoriami państwa ( wymagającej poświęceń ) a obsesyjnie strzeżoną ideą szlacheckiej wolności
– głównym celem miało być przezwyciężenie kryzysu politycznego. Program:
przebudowa systemu władzy
naprawa społeczeństwa
Romantyzm
– utrata samodzielnego bytu państwowego Polski
– koncepcja czynu w drodze do odzyskania niepodległości
1. mesjanizm – dzieje Polski powtarzają pasję i zmartwychwstanie Chrystusa, Polska jako
naród wybrany cierpi niewinnie, by „zbawić” inne narody
2. Powstanie zbrojne
6. Preferowane gatunki, porównanie dramatów
Oświecenie
– literatura o charakterze dydaktycznym, do założeń estetyki należały: prawdopodobieństwo, ład, harmonia
– gatunki starożytne: oda, tragedia, epos, satyra, bajka
Romantyzm
– literatura ma zaskakiwać niepokoić, wzruszać
– gatunki synkretyczne: ballady, powieść poetycka, dramat romantyczny
7. Bóg
Oświecenie
– ateizm – zaprzeczenie istnienia Boga, ponieważ rozum nie wykazywał przyjęcia istoty boskiej wg. Molbacha idea Boga powstała jako wynik ignorancji człowieka i jego lęku przed siłami przyrody, Bóg to metafizyczna całość wg. teologów, o której człowiek nigdy nie będzie mógł wytworzyć sobie żadnego wyobrażenia ( nieskończoność, bezmiar wszechświata, potęga baz granic )
– deizm – Bóg to istota, która dała początek mechanizmowi wszechświata stworzywszy prawa, na których podstawie świat się rozwija, więc i nie troszczy się o niego, bo nie potrzebuje
Romantyzm
– istota, do której zwraca się emigrant ( Hymn – J. Słowacki )
– Konrad zwraca się do Boga i żąda „władzy, jaką on posiada”
– człowiek jako jednostka nic nie znacząca przed Bogiem „Panie! Czymże ja jestem przed twoim obliczem, prochem i niczem” ( widzenie ks. Piotra )
– organizator i rządca świata, ustanowiciel reguł w nim panujących ( Dziady II ) „Według Bożego rozkazu, kto nie doznał goryczy ni razu, ten nie dozna słodyczy w niebie”
Oceń