Rozważanie nad psychiką Polaków, przywarami, na podstawie „Wesela” i utworów romantycznych
PRZYWARY W „WESELU”
chłopi
– nie wyobrażają sobie, że mogą sami walczyć,
– pewni swojej siły – „chłop potęgą jest i basta”,
– brak im odpowiedzialności, dbają o pieniądze, materialiści
inteligencja
– nie ma własnego programu odbudowy kraju,
– zakodowany obraz „wsi spokojnej, wsi wesołej”,
– chcą zapomnieć o niechlubnej przeszłości,
– nie dają nic, prócz słów,
– nie potrafią wykorzystać możliwości stanięcia na czele chłopów (złoty róg),
PODZIAŁ MIĘDZY WSIĄ A MIASTEM „KAŻDY SOBIE RZEPKĘ SKROBIE”
Poeta – tęskni do siły poezji, jej mocy, powinno nastąpić odejście od dekadentyzmu,
Pan Młody – poczucie zdrady własnej klasy, pogarda dla ludu,
CHOCHOLI TANIEC SYMBOLIZUJE OBOJĘTNOŚĆ, STAGNACJĘ, BIERNOŚĆ, NIEMOŻNOŚĆ DZIAŁANIA
PRZYWARY W ROMANTYZMIE
– zacofanie, przyziemność, ograniczenie – Romantyczność, Oda do młodości, Świteź,
– Polacy nie wiedzą, co wybrać, czy drogę rewolucyjną, czy legalną – Konrad Wallenrod,
– zafascynowanie obcością – Dziady cz. III, Pan Tadeusz,
– poezja nie angażuje się w walkę o niepodległość – Dziady cz. III,
– kłótliwość – Pan Tadeusz, – „Plwają na siebie i żrą jedni drugich”,
– krytyka męczeństwa, jest ono nikomu niepotrzebne – Kordian,
– słabość psychiki Polaków – Kordian,
– nieprzygotowanie do walki – Kordian,
– zgoda na życie w niewoli, tchórzostwo – Grób Agamemnona, – „widmo nadziei dla małowiernych serc podobne snowi”,
– stare wady szlacheckie – Grób Agamemnona, – „duszę anielską będziesz więziła w czerepie rubasznym”,
– przekupność, ślepe naśladownictwo – Grób Agamemnona, – „Polsko! lecz ciebie błyskotkami łudzą, pawiem narodów byłaś i papugą”,
– rewolucja – zamiana miejsc – „Nie-boska komedia”,
Oceń